onsdag 10 juli 2013

Återupplivad gammal laptop, del 1

För ett år sedan skrev jag om en gammal laptop jag hade fått tag på, en Compaq Armada E500. Här är länken till det gamla inlägget: Sommarprojekt: Compaq Armada E500. För tillfället har jag semester och lite tid över så jag grävde fram den gamla Armadan ur garderoben för att prova några olika Linux-distar på den.

Lite oväntat hade jag stora problem med att få vissa Linux-distar att fungera. Kanske är hårdvaran för gammal, kanske är det något annat. Jag provade Peppermint och Lubuntu men fick det inte att fungera. CD:n bootade upp som den skulle men sen stod den bara och tuggade. Då var jag nära på att ge upp.

Som sista OS provade jag Puppy Linux (den version som kallas Wary och passar bäst för äldre datorer). Första gången bootade jag Puppy från CD:n. När jag märkte att det fungerade bra installerade jag det på datorns hårddisk. Bilden nedan visar skrivbordet i Puppy Linux (klicka på bilden för att göra den större).

Puppy Linux running on Armada E500

Jag har ägnat lite tid åt att bekanta mig med operativsystemet. Jag är inte så hemma på Linux men denna distribution är väldigt enkel och intuitiv. Min plan är att använda denna dator som Internet-radio dator i köket. Först måste datorn kompletteras med ett WiFi-kort och som tur är har jag ett kort liggandes. Fortsättning följer... Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar