måndag 25 juni 2012

Sommarprojekt: Compaq Armada E500

Compaq Armada E500
Jag har kommit över en Compaq Armada E500. Det är ingen ny dator, den släpptes omkring år 2001. Eftersom jag har semester nu har jag ganska mycket tid över till annat och den här datorn blir ett bra sommarprojekt. Datorn är fullt fungerande men saknade hårddisk när jag fick den.

Hårddisken saknas
När jag märkte att hårddisken saknades började jag leta efter begagnade 2,5" hårddiskar på Tradera. Ganska snabbt hittade jag en hårddisk på 20 GB med ett överkomligt "köp nu" pris. Den kostade under hundra kronor inklusive frakten.

Fujitsu 2,5" HDD
När jag fick hem hårddisken och försökte montera den i laptopen upptäckte jag att det även behövs en särskild monteringsram för hårddisken. Inte mycket att göra förutom att leta rätt på en sådan! På eBay hittade jag precis vad jag behövde för mindre än 20 kronor inklusive frakt.

Monteringsram till armada e500

Jag fick hem delen ca en vecka senare och monterade hårddisken. Den passade som tur är perfekt och nu är datorn äntligen komplett.

Hårddisken på plats
Jag har inte bestämt mig för vad jag ska använda datorn till än men 20 GB räcker ganska långt. Det är även möjligt att jag försöker sälja datorn även om jag troligen inte får speciellt mycket för den.

Jag startade upp datorn och genom att trycka ner F10 kom jag in i Bios. Som ni ser så är prestandan ganska blygsam men min tanke är att lära mig mer om Linux och prova lite olika Linux-distributioner på den.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar