måndag 4 juni 2012

Pyttedatorn Raspberry Pi

Raspberry Pi ovansidan

I mitt förra inlägg skrev jag om pyttedatorn VIA APC som snart börjar säljas. En annan pyttedator som redan säljs är Raspberry Pi. Den är dessutom billigare med en prislapp på ynka $25. Storleken är ungefär som ett kreditkort.

Raspberry Pi-projektet startade redan 2006 och målet var att utveckla en enkel och billig dator för att främja barns kunskaper i programmering. Intresset för datorn blev rekordstort och trots tidigare förseningar har den första batchen Raspberry Pi-datorer nu nått sina första kunder.

Datorn består av ett enda kretskort och levereras utan chassi. Raspberry Pi finns i två olika utföranden; Model A och Model B. Det som skiljer modellerna åt är att Model B har inbyggt uttag för nätverk samt en extra USB-port. Model A kostar $25 och Model B $35.

Operativsystemet körs direkt från SD-kort och ett flertal Linux-distributioner anpassade för Raspberry Pi finns redan tillgängliga för nedladdning. Det går t.o.m att köra XBMC på datorn och titta på högupplöst film. Med andra ord kan den användas som en kompakt och kompetent mediaspelare.

Datorn kan köpas från exempelvis webhallen. Nätdel eller SD-kort medföljer inte men kan köpas till. I början säljs datorn bara utan chassi men till sommaren är det tänkt att den även ska börja säljas med chassi. Det finns redan chassin från tredje part att köpa till datorn på t.ex. eBay.

Jag kommer definitivt att lägga vantarna på en Raspberry Pi, jag kan inte låta bli. Just nu är det väntetid på datorn och eftersom jag inte har bråttom kommer jag att avvakta till efter sommaren. Någon användning lär jag kunna hitta till datorn.

Officiell hemsida: Raspberry Pi

Datorns specifikationer:
CPU: 700 MHz ARM1176JZF-S
GPU: Broadcom VideoCore IV
Minne: 256 MB SDRAM
Videoutgångar: RCA och HDMI
Ljudutgångar: 3.5 mm standard och HDMI
Kortläsare: klarar SD, MMC, SDIO
Nätverk: 10/100 Ethernet RJ45 (Model B)
USB-portar: 1 st (Model A), 2 st (Model B)
Mått: 85.60 mm x 53.98 mm x 17 mm
Vikt: 45 gram





Raspberry Pi PCB Design
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar