måndag 7 maj 2012

Första intrycken av nya iPad

Min nya iPad 3

I mitt förra inlägg "Tredje generationens iPad beställd" skrev jag att jag hade beställt en ny iPad. Nu har jag hunnit bekanta mig med den i några dagar och tänkte dela med mig av mina första intryck. Precis som jag skrev i mitt förra inlägg så är det min första iPad men jag har en iPhone 4S sedan tidigare och är bekant med iOS.

Jag köpte en svart iPad 3 med 16 GB lagringskapacitet utan 4G eftersom jag uteslutande kommer att använda den där det finns Wi-Fi. 

Jag tänkte inte skriva någon heltäckande recension om tredje generationens iPad utan bara dela med mig av mina erfarenheter efter några dagars användning.

När jag packade upp den slog det mig att den är otroligt välgjord. Det är kvalitet och lyxkänsla rakt igenom. Den är i det närmaste identisk med iPad 2 till utseendet men är mindre än 1 mm tjockare och väger ca 50 gram mer. Det beror på att iPad 3 har ett större batteri än tidigare modeller.

En av de stora skillnaderna jämfört med tidigare iPad-modeller är Retina-skärmen. Den är otroligt högupplöst med 2048x1536 pixlar och en pixeltäthet på 264 pixlar per tum. Det är helt klart den bästa större skärmen jag har sett. Den måste upplevas för att man ska förstå hur bra den är.

Med fyra gånger så många pixlar som i iPad 2 krävs det ett kraftfullt grafikchip för att driva den högupplösta skärmen och den andra av de stora skillnaderna järmfört med tidigare modeller är A5X-processorn med fyrkärnigt grafikchip. Processorn gör verkligen det den ska för iPad 3 känns riktigt snabb. Det går fort att ladda bilder, video och musik. Den reagerar blixtsnabbt när jag nuddar vid skärmen

iSight-kameran på 5 megapixlar har jag inte hunnit testa så mycket men av de få bilder jag har tagit kan jag meddela att den tar minst lika bra bilder som iPhone 4S. Man kan även filma i 1080p (Full-HD) med iPad 3 och jag kommer att återkomma med bilder och video tagna med iPad 3 i ett senare inlägg.

iPad 3 finns med lagringskapaciteter på 16, 32 och 64 GB samt med eller utan 4G. Den 4G-teknik som finns i nya iPad är inte kompatibel med det svenska 4G-nätet. Däremot så kan man surfa upp till 21,1 Mbit/s med HSPA+ och 42 Mbit/s med DC-HSDPA+.

Det går bra att ställa frågor om iPad 3 genom att kommentera så ska jag försöka att svara på dem. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar